Jak wpływać na produktywność pracowników?

Okazuje się, że efekty pracy zatrudnionych w firmie osób zależą nie tylko od ich kompetencji, wykształcenia oraz doświadczenia, ale również od motywacji i zaangażowania. Co ciekawe, motywacją nie jest jedynie wynagrodzenie.

W większości przypadków odpowiada za nią kadra zarządzająca i główny pracodawca. Oznacza to, że zazwyczaj to nie pracownik źle wykonuje swoją pracę, ale nie są mu gwarantowane optymalne warunki, by zawodowe obowiązki realizować jak należy.

  1. Rozsądna ilość powierzanych obowiązków

Przepracowanie nie będzie działać korzystnie na efekty pracy. Przemęczony pracownik to pracownik rozkojarzony, bez energii. Najczęściej wykonuje polecone zadania, ale żadnego z nich nie realizuje solidnie. Należy zastanowić się nad optymalnym podziałem pracy w całym zespole. Już dawno zresztą udowodniono, że produktywność kończy się wraz z wydłużeniem czasu pracy. Skracanie przerw albo obowiązek nadgodzin niewiele w takim przypadku da.

  1. Nagradzanie pracownika

To fakt, że pracownik za realizację zawodowych obowiązków otrzymuje zapłatę. Należy mu się jednak coś więcej. Ogromną motywacją będzie nie tylko dodatkowa premia czy prezent rzeczowy. Czasem wystarczy wyraźna pochwała i zapewnienie, że praca została wykonana dobrze. Pracodawca powinien pamiętać, że brak reprymendy to nie pochwała.

  1. Budowanie pozytywnej atmosfery

Nic nie działa tak dobrze na wydajność pracowników, jak dobre relacje w firmie. Nie chodzi tu tylko o sprawną komunikację ze współpracownikami, ale również kadrą wyższego szczebla. Nikt nie chce pracować jak trybik w maszynie. Właśnie dlatego pracodawcy powinni zapewnić zatrudnionym różnego rodzaju rozrywki, które będą miały pozytywny wpływ na integrację całego zespołu.

  1. Podejmowanie dobrych decyzji

Nikt nie potwierdza, że szef ma zawsze rację. Tak zresztą myśli chyba tylko on. Produktywność wzrośnie, jeśli tylko zarządzający będą słuchać uwag i opinii swoich pracowników. Przecież to osoby zatrudnione na danym stanowisku i wykonujące określone obowiązki wiedzą najlepiej, co im przeszkadza, co należałoby usprawnić. Branie pod uwagę zdania pracowników to nie grzech. Wręcz przeciwnie, bo pracownik będzie czuł się doceniony i będzie miał pewność, że jego opinia ma spore znaczenie. Wzrasta wtedy jego zaangażowanie, pracownik identyfikuje się z firmą, staje się lojalny, przez co zależy mu na pracy.

  1. Organizacja miejsca pracy

Odpowiednie warunki pracy są niezbędne, by praca mogła być wykonywana dobrze. Nie chodzi tu tylko o właściwe wyposażenie czy przestrzeń. Należy brać pod uwagę także charakter pracy. Nie każdy specjalista dobrze czuje się w biurze typu open space, dla innego z kolei samotność w pracy będzie przyczyniać się do braku zaangażowania. Zadaniem pracodawcy jest reagowanie na potrzeby zatrudnionego zespołu. Pomóc w tym może zastosowanie technik lean management.

Każdy pracodawca powinien wiedzieć, że praca to nie tylko przykry obowiązek. Jeśli nawet ta najtrudniejsza zostanie realizowana w dobrych warunkach, miłej atmosferze, a pracownik będzie doceniany, wtedy stanie się ważną częścią życia. To ważne, by do firmy cała załoga przychodziła z uśmiechem na twarzy.

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*