Dlaczego tak ważny jest zdrowy sen?

W trakcie spokojnego snu, w naszych organizmach zachodzą procesy fizjologiczne, które wpływają na jakość naszego samopoczucia, witalności czy zdrowia. Okazuje się, że dziecko powinno spać każdej doby około 10 godzin natomiast osoba dorosła średnio 8 godzin. Tylko wtedy nasze ciało ma odpowiednie warunki do regularnej regeneracji. Co więcej, najnowsze badania dowiodły, że tylko jedna „zawalona” noc działa na organizm tak, jakbyśmy prowadzili przez pół roku tłustą dietę. O tychże zależnościach szerzej wypowie się naukowiec, profesor Bogdan Mikulski.

– „Przesypiamy około 1/3 swojego życia. Sen jest naturalnym procesem, takim samym jak nasza aktywność. Jest po prostu niezbędny do normalnego funkcjonowania. Niewiele osób wie, że w trakcie błogiego odpoczynku, nasz organizm pracuje a w mózgu następuje odnowa komórek. Niedostarczanie go prowadzi zaś nie tylko do apatii, ale również kłopotów z pamięcią, koncentracją uwagi, spowolnioną reakcją na bodźce. Przewlekłe niewyspanie skutkuje natomiast obniżeniem odporności. Niektórzy z moich kolegów uważają nawet, że brak snu ma wpływ na zaburzenia krążenia, spadek ciśnienia i jest przesłanką do powstawania otyłości.

Ciekawe są również najnowsze badania, jakie zostały przeprowadzone i opracowane w Centrum Medycznym Cedars – Sinai, z którym miałem przyjemność współpracować. Badacze tam zatrudnieni dowiedli, iż nieprzespana noc upośledza insulinowrażliwość i właśnie dlatego porównywana jest do efektów stosowania tłustej diety. Wynika z tego, iż prawidłowa ilość i jakość snu jest niezbędna, by utrzymać odpowiedni poziom glikemii oraz zmniejszyć ryzyko powstawania chorób metabolicznych, takie jak otyłość bądź cukrzyca.

Warto przy tym zauważyć, że badania zostały przeprowadzone na psach – tych, które już cierpiały z powodu otyłości jak również całkiem zdrowych. Testy tolerancji glukozy były realizowane przy udziale dwóch grup psów. Jedną tworzyły samce, które nie przespały nocy, drugą te, które były wyspane i wypoczęte. Po wykonaniu testów, obie grupy poddano półrocznej diecie wysokotłuszczowej. Wyniki były zadziwiające. Okazało się, że tylko jedna nieprzespana noc spowodowała u psów spadek insulinowrażliwości aż o 33%. U tych, które noc przespały wystarczająco, jej spadek nastąpił w wymiarze tylko 21%. Badacze nie udowodnili natomiast czy wrażliwość na insulinę poprawia się wraz z regularnym dostarczaniem odpowiedniej długości i jakości snu.

Podaję tylko jeden z wielu przykładów, które poświadczają niekorzystny wpływ „zawalonych” nocy na nasze zdrowie. Trzeba pamiętać, że sen powinien odbywać się nie tylko w odpowiedniej ilości godzin każdej doby, ale również we właściwych warunkach. Odpoczynek tego typu ma być przeprowadzany regularnie, najlepiej przed północą. Warto zapewnić sobie dobry azyl, nie bez znaczenia jest również właściwy materac, sprzyjające kolory w pomieszczeniu, w jakim oddajemy się drzemce oraz wyeliminowanie czynników, które tenże sen mogłyby zakłócić”.

1 Comment on Dlaczego tak ważny jest zdrowy sen?

  1. Czyli jak mam kota i przeszkadza mi spać to mam go wyeliminować? Niestety to jest nie możliwe, sądzę że jak się w nocy raz czy dwa się obudzę to się nic nie stanie.

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*